Politiecontroles, zin of onzin?

Wat hebben politiecontroles nou met wijzer werken te maken? Veel. Heel veel. Het ene moment gaat het over een overijverige Groninger politieagent die trucs gebruikt om werknemers tijdens woon-werkverkeer te misleiden en zo te kunnen bekeuren, het volgend moment houdt de politie Twente een grootscheepse controle onder vrachtwagenchauffeurs. En daarbij is het ook, onder het motto van de verkeersveiligheid, eigenlijk alleen maar een manier om bionnen te schrijven, en dus poen binnen te halen. Ook al heeft Donner laten weten dat ‘prijsschrijven’ of bonnentargets van de baan zijn. Lees en huiver.

Een bericht van TTM, een site voor het beroepsgoederenvervoer.

“Bij de controle op de A1 bij De Lutte die gisteren werd gehouden, zijn een fiks aantal overtredingen geconstateerd.
In totaal werden er bij de controle 225 voertuigen gecontroleerd. Bij de trucks werden de volgende overtredingen geconstateerd:

- een vrachtwagen met een kapotte as (boete 550 euro);

- een vrachtwagen, beladen met een gevaarlijke bijtende stof, met zes wielen waarvan drie wielen niet beremd waren. Dit betekent een veel langere remweg. De bestuurder kreeg een boete van 470 euro;

- twaalf overtredingen van het overschrijden van de rijtijd;

– dertien overtredingen van het overschrijden van de rusttijd. Hierdoor kan een bestuurder (over)vermoeid raken waardoor de kans op een aanrijding wordt vergroot;

- drie bekeuringen werden uitgeschreven omdat de tachograafschijf niet in orde was. Eén bestuurder had geen tachograaf. Dit kostte hem 1500 euro;

– tweemaal werd een tachograafschijf vals ingevuld (valsheid in geschrifte à 310 euro );

– vijftien keer werd er proces-verbaal uitgeschreven omdat de lading niet (goed) vastgezet was;

– drie veetransporten werden door de A.I.D. teruggestuurd in verband met overbelading, geen schone aanhangwagen en niet in het bezit hebben van een reinigingcertificaat;

- drie voertuigen overschreden de maximum snelheid;

- één vrachtwagen was te lang (330 euro).


 De politie spreekt van een ‘geslaagde controle’."

Mijn vraag: dragen dergelijke controles bij aan de verkeersveiligheid of is het eigenlijk allemaal flauwekul? Wordt het hier door veilger op de weg? Ik denk het niet. Niet één chauffeur rijdt langer dan noodzakelijker is voor zijn lol. Dat moet ie van zijn baas. Die bazen moeten dan ook aangepakt worden Dat bevordert de veiligheid op de weg volgens mij.

Lees ook:Agressie tegen medewerkers Sociale Diensten
Lees ook:Jaarverslag inspectie: minder illegale arbeid
Lees ook:Vette boetes wegens illegale arbeid
Lees ook:Burgers verklikken uitkeringsfraude steeds vaker
Lees ook:Trucker langs de kant van de weg (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.