Gedoe bij de Nederlandse Spoorwegen

Minister Peijs (van Verkeer & Waterstaat) neemt de honneurs waar voor staatssecretaris Schultz die met zwangerschapsverlof is. Alom paniek en kritiek. De dienstregeling 2007 van de NS deugt van geen kanten en bovendien heeft de NS ‘er last van’ dat er te weinig treinstellen zijn en dat er te weinig personeel is om de dienstregeling uit te voeren. Is dit nog nieuws, of valt het onder ‘ever continuing story’? Want uiteindelijk is er niets nieuws onder de zon. Iedere keer –en dat is dus jaarlijks…- dat de NS een nieuwe dienstregeling presenteert, valt iedereen over hen heen.
Neem nu de dienstregeling 2006. Op 18 februari 2005 plaatsten consumentenorganisaties daar al vraagtekens bij. De gepresenteerde verbeteringen zouden armoedig en discutabel zijn… In maart 2005 werd het meerjarenplan, waarbij in 2007 het walhalla werd gepresenteerd, weggehoond. Ook in 2005 stelde de SP (ja,ja…) hele kritische vragen over de dienstregeling 2007 (toen al) waarbij de top van de NS alle vragen van tafel veegde. De historie herhaalt zich. Het is gewoon een bedrijf zonder visie waardoor ze iedere keer weer overvallen worden door de werkelijkheid. Je zult er maar werken…

Lees ook:Sollicitatiegesprek: een handleiding voor ondernemers
Lees ook:Agressie tegen medewerkers Sociale Diensten
Lees ook:Zwanger? Dan is daar het gat van de deur…
Lees ook:Werken en ontspanning
Lees ook:Heb jij een rotbaan?

9 reacties op “Gedoe bij de Nederlandse Spoorwegen

  1. Hildebrand van Kuyeren

    De kritiek op de dienstregeling 2007 is voor een groot gedeelte echt onzin. Een paar punten zouden inderdaad nog verbeterd kunnen worden.

    Wat mij op valt:
    * Men wil dat intercity’s blijven stoppen te Voorburg / Zoetermeer. Tegelijkertijd wil men dat de reistijd naar het Noorden en Oosten niet toeneemt én dat de betrwouwbaarheid wél toeneemt. Dat is onmogelijk.
    * Je zou je kunnen afvragen wat belangrijker is, een paar minuten langere reistijd en een betere betrouwbaarheid of een kortere reistijd welke onbetrouwbaar is. In de dienstregeling horen treinen een marge te hebben van 7%. Deze is de laatste jaren verdwenen, daardoor is de betrouwbaarheid kleiner geworden.
    * Er gaan meer treinen rijden. De grote winnaar van de dienstregeling is Gouda.
    * Wat men vergeet is dat de reistijd van de trein vaak maar een beprekt deel is van de gehele reistijd van deur tot deur. Men kan zich beter focussen om de reistijd van het voor- en natransport beter af te stemmen op het hoofdtransport. Daardoor zal men naast een betrouwbare dienstregeling krijgen, ook een betere reistijd.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Roland Klaverstijn

    Beste Hildebrand,

    Bewust heb ik mij niet uitgelaten over de inhoudelijke kant van de dienstregeling. Wat ik duidelijk heb willen maken is dat iedereen per definitie over de nieuwe dienstregeling valt. Met andere woorden: het is nooit goed of het deugt niet. En dat nu lijkt me erg frustrerend voor de mensen die er werken: ze doen het (dus) nooit goed…

    En verder: dank voor je uitleg. Interessante site trouwens, je treinreiziger.nl. Ik kom er vast nog wel terug!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Herman

    ik hoorde dat je als gemeente moet betalen om van je eigen station een intercity-station te maken. dan moet Weesp haast wel wanbetaler zijn, want daar staan de stoptreinen staks 9 minuten stil om intercity’s voor te laten. schande!

    Dat gaat de omroepen echt tienduizenden euro’s per jaar kosten aan gederfde arbeid. heel het mediapark 9 minuten later op zijn werk

      /   Beantwoorden  / 
  4. Roland Klaverstijn

    Je woont in Weesp? Dan is het inderdaad niet fijn om 9 minuten op een station te wachten voor je trein verder kan. Maar hebben gemeenten daar echt invloed op? Is een intercity-status echt te koop? Ik heb wat gegooled, maar kon het antwoord niet vinden. Weet Hildebrand dat misschien?

      /   Beantwoorden  / 
  5. Theo Peeters

    Ook de personeelsbehoefte van de NS en satellietbedrijven rieken niet echt naar lange-termijnplanning. Nog niet zo lang geleden moesten nog in het begin van de jaren negentig geworven conducteurs weer vrezen voor hun baan… Ik weet niet of dat destijds inderdaad tot afvlieiing heeft geleid. Zo ja, komen deze pechvogels dan weer als eerste in aanmerking ge NS-gelederen te versterken?

    Beetje off-topic: hieronder twee voorbeelden van een reis van Utrecht Lunetten naar Tiel op een gewone doordeweekse dag, vergeleken met dezelfde reis in 2007.

    Huidige dienstregeling (2006)

    Utrecht Lunetten v 07 28
    Tiel a 07 59

    Reistijd: 30 minuten, geen overstap

    Nieuwe dienstregeling (2007)

    Reistijd: 47 minuten

    Een forse toename van de reistijd dus. Natuurlijk kost de nieuwe stop in een nieuw station in Tiel (Passewaay) extra tijd. Maar de meeste tijd gaat zitten in een nieuwe overstap. De reiziger mag zich 16 minuten gaan vermaken in… Houten Centraal!

    Voor de reis naar Utrecht Centraal lijkt er niet zoveel aan de hand. Wel doet de trein volgend jaar een minuut langer over dat piseindje…

      /   Beantwoorden  / 
  6. Roland Klaverstijn

    Maar ja, daar noem je ook wat. Wie wil er nu eigenlijk van Utrecht Lunetten naar Tiel? Noch het vertrekstation, noch de bestemming lijken zich in een grote populariteit te mogen verheugen, toch?

    Nee, flauw. Ik vind dit een mooi voorbeeld van de verslechteringen die de nieuwe dienstregeling voor veel forensen betekenen. Meer voorbeelden graag!!!

      /   Beantwoorden  / 
  7. Hildebrand van Kuyeren

    Sorry voor de late reactie.

    Nee, gemeentes betalen niet voor een IC status. Soms hebben stadsgewesten wel bepaalde wensen. Bijvoorbeeld Stadsgewest Haaglanden wil graag meer treinen tussen Rotterdam en Leiden. (Kan trouwens alleen na spooruitbreiding). Maar in zulke is NS terughoudend.Dan kan zoiets wel tot stand komen, als er subsidie / tegmoetkoming door een gemeente word geboden.
    Maar nee, IC status is niet te koop. Anders bleven IC’s wel stoppen te Voorburg.

    Over Weersp: inderdaad vervelend. Ik ben voorstander van verdubbeling van het spoor tussen Amsterdam – Weesp (en verder). De bereikbaarheid in de regio wordt wel vergroot omdat Hilversum een IC status krijgt. Maar die kan overigens nog niet per december ingaan, ivm het station daarvoor nog niet geschikt is.

    Er zitten wel een paar minder mooie kanten aan de dienstregeling, maar dat is niet te voorkomen. Wie een dienstregelinsgmodeel heeft dat zorgt voor
    a) Meer treinen
    b) Kortere reistijden
    c) Betere betrouwbaarheid
    d) Treinen goed verspreid
    e) Makkelijk te onthouden / snappen dienstregeling
    mag het naar mij mailen!! Ik hou mij aan bevolen. Nee, serieus, wie kritiek heeft en daadwerkelijk concrete verbetermogelijkheden ziet, mag ze naar mij mailen. Ik ben benieuwd! ([email protected])

      /   Beantwoorden  / 
  8. Hildebrand van Kuyeren

    Ik moet trouwens wel zeggen: toen ik hoorde dat er te weinig materieel was, dacht ik: oh nee he, geen herhaling van 2001?

    Want alhoewel het begrijpelijk is dat NS voorzichtig is met treinen bestellen (ze rijden op steeds minder lijnen) was ik daar niet blij mee. Privatisering is een verkeerde keus geweest, en daar plukken we nu de vruchten van. De kamerleden hebben het aan hun zelf te danken.

    Over het personeel: er was inderdaad medio 2001/2002 wat onrust ontstaan in de media. Maar de NS dreigde niet conducteurs te ontslaan. De conducteurs kregen een werkgarantie tot 2010 (of zelfs tot 2012). Er zijn heel veel mensen die ondertussen zonder werk zitten en in 2001 nog dachten verzekerd te zijn van werk. Want wie heeft er nu een baangarantie van 10 jaar? Die kreeg je alleen nog bij de NS!

    Overigens gold die garantie ook voor personeel die toen gelijktijdig werd aangenomen. Want ook toen was de NS nog bezig met het werven van conducteurs. Iedereen kent de slogan “Opeens heb je het, je wordt conducteur”. Een campagne overigens die in de prijzen viel, vanwege de doeltreffendheid van de campagne.

    Zie
    http://www.amcinfo.nl/article.php?op=Print&sid=4

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.