Ook werknemers zijn dik geld kwijt aan dure brandstof

In Europa neemt de roep om compensatie voor de hoge brandstofprijzen toe. Vissers roeren zich en, vooral, de transportsector komt in opstand. In Nederland valt het allemaal nog wel mee, in het zuiden van Europa klinken de protesten toch wat luider. De Spaans-Frans grens is inmiddels geblokkeerd door actie-voerende truckers, en de Fransen sluiten zich een voor een aan door de andere kant van de grens ook dicht te zetten. Mijns inziens is dat terecht. de overheden, en vooral Brussel, zijn er altijd als de kippen bij als het gaat om te wijzen op oneerlijke concurrentie bijvoorbeeld, maar de prijzen voor benzine en diesel blijven ineens wel een nationale zaak. Wat me eigenlijk het meest verbaasd is dat werknemers het protestloos slikken dat hun schamele kilometer vergoeding inmiddels nauwelijks nog toe reikend is om zelfs maar te tanken.En ook hiervoor geldt dat het niet redelijk lijkt om de werkgevers aansprakelijk te stellen door hogere kilometer vergoedingen te eisen, maar ligt er een duidelijk taak voorde overheid. Iemand die dagelijks 50 kilometer heen naar zijn werk rijdt en ook weer terug, verstookt op weekbasis gemiddeld een bedrag van 82,50, ofwel 371,25 euro per maand. Aan vergoeding ontvangt hij maximaal 360 euro, te weinig dus om de peut te betalen, laat staan zijn wegenbelasting, verzekering of onderhoud, laat staan zijn afschrijving. Vreemd dat iedereen dat maar klakkeloos accepteert en daar hooguit over moppert in de kantine…

Lees ook:Achter de schermen van het UWV (deel 3)
Lees ook:VAR in veel gevallen overbodig
Lees ook:Winnaars: reserveer uw winst voor de fiscus
Lees ook:Elke 4,5 seconden een ongeluk
Lees ook:Bekeuringen toch voor eigen rekening?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.