Baan scoren doe je vooral op internet (of niet?)

Het zoeken van een (nieuwe) baan begint tegenwoordig vooral op internet. Wie actief op zoek is naar een baan, komt er niet meer met alleen het uitpluizen van de zaterdagkrant.
In krap tien jaar tijd zijn de vacaturesites onmisbaar geworden in de zoektocht naar de nieuwe baan. In januari 1998 kwam Monsterboard uit Amerika ‘overwaaien’. Daar was het vier jaar eerder begonnen om via internet vraag- en aanbod van banen op elkaar af te stemmen. In die dagen, aan het begin het internettijdperk, werd sceptisch naar dit initiatief gekeken. Tien jaar later is maar liefst negentig procent van de personeelsadvertenties te vinden op internet. Of we er blij mee moeten zijn? Dat is de vraag natuurlijk.

Ik denk het niet. Vroeger moest je naar de kiosk op de hoek en kwam met je niet te tillen pak kranten weer thuis. En dan kon de grote zoektocht voor dat weekend beginnen. Een bijkomend voordeel (en volgens mij een niet onbelangrijk voordeel – met name voor diegene die op zoek was naar een baan) was dat in iedere krant, bijpassende bedrijven hun vacatures onder de aandacht brachten. Commercieel personeel werd voornamelijk via De Telegraaf gezocht, onderwijs- en welzijnswerk vacatures vond je in De Volkskrant. Los van de scheiding in type baan dat werd aangeboden, was er ook een gevoelsmatige scheiding tussen de verschillende landelijke dagbladen. Een bedrijf  dat vond dat zijn vacature paste bij het imago (of de identiteit als je wilt) van trouw, adverteerde uiteraard niet in De Telegraaf. En ten slotte was er sprake van een geografische scheiding. Boven de lijn Arnhem – Utrecht adverteerde je in De Telegraaf of het Parool, vacatures in het Zuiden (tot en met Rotterdam en den Haag) vond je in het Algemeen Dagblad.

Het zeulen met kranten is verleden tijd, dus dat is een voordeel van de vacaturesites. Maar dat je 'de identiteit', misschien ene stukje sfeer en 'gevoel' niet meer kunt aflezen aan de keuze van het medium waarin geadverteerd wordt, zet de sollicitant op achterstand. Enne, zou dat misschien de reden zijn dat van het jaarlijkse budget van 750 miljoen voor personeelsadvertenties, er nog steeds maar 14% naar vacaturesites gaat en de rest nog steeds naar de gedrukte media? Het zou mij niet verbazen…

Lees ook:Solliciteren zonder dat je baas het weet
Lees ook:Personeelstekorten in bouw, industrie en techniek
Lees ook:Tips om tussen al die banen de juiste te vinden
Lees ook:Acteur Roeland Fernhout over burn-out
Lees ook:Werkelozen passen niet in profielen MKB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.