Tekort aan truckers wegwerken door vrouwen?

Vandaag kunt u een paar berichten tegemoet zien over de problematiek waar de transportsector zich voor gesteld ziet. Ik belicht een tweetal aspecten die, op het eerste gezicht, volstrekt tegenstrijdig zijn aan elkaar. Het ene bericht komt van Nu.nl waarin transportorganisatie VTL een oproep doet om vaker vrouwen en allochtonen in te schakelen om het probleem van het tekort aan werknemers in de sector aan te pakken. Het andere bericht is gebaseerd op een artikel van ZZP Nederland, waarin de onmogelijkheid om als ZZP-er als chauffeur aan de bak te komen, aan de kaak wordt gesteld.

Ger Ros, directeur van VTL stelde in een uitzending van het Radio 1-programma de Ochtenden dat Transportondernemers meer vrouwen en allochtonen moeten aannemen om het tekort aan chauffeurs tegen te gaan. Dat kan door flexibeler werktijden aan te bieden en kleinere werkgebieden.

Op dit moment telt de transportsector ongeveer 3500 vacatures die niet of nauwelijks te vervullen zijn. Het is natuurlijk te gek dat er duizenden werkzoekenden in de kaartenbakken zitten, terwijl bedrijven op zoek zijn naar (goed geschoold) logistiek personeel. Het meest voor de hand liggend lijkt dan toch dat gemeenten, UWV's en de sector zelf de handen ineen slaan om, via reïntegratietrajecten, mensen geschikt te maken voor de transportsector. Dat lijkt in ieder geval een veel aantrekkelijker alternatief dan dat er steeds meer Polen en andere mensen uit het voormalig Oostblok, tegen lonen die ver onder het CAO-niveau zitten, op de truck zitten. Want animo om aan de slag te gaan in de transportsector is er genoeg, althans volgens ZZP Nederland.
(wordt vervolgd)

Lees ook:Gebrek aan kinderopvang zelden belemmering voor werk
Lees ook:Groot tekort aan arbeidskrachten in Limburg
Lees ook:Tekort van half miljoen verzorgers
Lees ook:Personeelstekorten in bouw, industrie en techniek
Lees ook:Wíllen ‘de vrouwtjes’ soms niet werken?

4 reacties op “Tekort aan truckers wegwerken door vrouwen?

  1. Angelique

    Je kunt iemand niet dwingen om chauffeur te worden. DAARBIJ zijn de opleidingskosten HOOG. Voor een rijlessenpakket, inclusief chauffeursdiploma ben je zomaar dik €5.000 kwijt als het al niet meer is. Wil je dan ook nog E-achter-C (waarvoor de meesten vacatures openstaan) dan ben je nog eens een Xbedrag kwijt. WIE kan dat betalen?

    En dan staat ook nog eens de 48 urige werkweek op de loer!!! Dat wil zeggen dat je chauffeursinkomen dan (2011) FLINK achteruit gaat omdat je niet meer zoveel overuren kunt maken. En overuren vormen een groot deel van je inkomen. ZELF ga ik er tegen die tijd maar liefst 25% op inkomen ACHTERUIT.

    Ik ben dus een van die chauffeurs die indien de 48 urige werkweek er inderdaad doorheen wordt geduwd van de wagen afstapt en wat anders gaat doen.

    Zou men die 48 urige werkweek NIET invoeren (dus dat je meer kunt blijven werken hetgeen in het transport heel gewoon is) dan zul je zien dat er meer animo is om chauffeur te willen worden = ook onder de jongeren.
    Met oog op die 48 uur (inkomen en inhoud van het beroep = oa geen vaste wagen meer) raad ik nu iedereen AF om chauffeur te worden.
    Er zit met die 48 urige werkweek GEEN toekomst in, zeker niet als je het vak bent ingegaan vanuit een soortement ik maak van mijn hobby mijn werk. Want zwerven door Europa is er al haast niet meer bij. )-

      /   Beantwoorden  / 
  2. Roland

    Beste Angelique,

    De strekking van mijn berichtje is ook niet dat je mensen moet DWINGEN om chauffeur te worden. Het gaat er om dat men in de sector vindt dat er meer gebruik gemaakt moet worden van reïntegratietrajecten om zo meer mensen op te leiden voor het vak. Daarnaast stelt ZZP Nederland dat heel veel mensen aan de slag zouden willen als zelfstandg chauffeur maar dat er wettelijk belemmeringen zijn waardoor dat niet kan.

      /   Beantwoorden  / 
  3. leen

    de transport sector wordt al over spoeld door buitelandse chauffeurs deze rijden rond zonder de verplichte chauffeurs diploma die wij wel moeten hebben
    toch houdt de regering pvda en cp het tegen om zzp ers toe te laten op de markt dit om wild groei tegen te gaan zegt men
    nou die wilt groei is er al lang .
    maar wij zijn echte nederlanders we slikken alles wat men in den haag doet en zeuren alleen op web site`s ect
    we zouden eens een voorbeeld aan frankrijk moeten nemen daar krijgen de chauffeurs alles voor elkaar omdat ze een zijn en voor elkaar op komen een dracht maakt macht
    zzp ers moeten zich verenigen dan komen er chauffeurs zat bij

      /   Beantwoorden  / 
  4. Roland

    Helemaal eens. ZZP-ers zouden zich sterk moeten maken om aan de slag te mogen en te kunnen (zonder een extreme investering te hoeven doen) als zelfstandig werkend chauffeur.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.